مقالات

بازار جهانی برایت استاک

بازارجهانی برایت استاک هم اکنون از نظر مازاد تولید دراروپای غربی وآمریکای لاتین وعرضه آن برای جبران کمبود درآسیا وآمریکای شمالی درحال تعادل است. اما براساس پیش بینی های انجام شده درسال 2020 بمیزان22 هزار بشکه درروزکمبود وجود خواهد داشت .
بازارجهانی برایت استاک هم اکنون از نظر مازاد تولید دراروپای غربی وآمریکای لاتین وعرضه آن برای جبران کمبود درآسیا وآمریکای شمالی درحال تعادل است. اما براساس پیش بینی های انجام شده درسال 2020 بمیزان22 هزار بشکه درروزکمبود وجود خواهد داشت . این نقصان منجربه افزایش قیمت و در پی آن، تلاش تولید کنندگان برای رسانیدن ظرفیت واحدهای خود ، به بالاترین میزان ممکن و جایگزینی مواد جدید خواهد شد.
»برایت استاک« روغنی باغلظت زیاداست که ازپالایش نفت خام پایه پارافنیک بدست می آید و درروغنهای کشتی ، روانکارهای تک درجه موتوری ، دنده وگریس کاربرد فراوانی دارد. ویسکوزیته این ماده بیشتر ازروغن SAE 50 ، نقطه اشتعال آن از230 تا350 درجه سانتیگراد, نقطه ریزش آن از3- تا 9- درجه سانتیگراد, ضریب گرانروی آن از90 تا97 و ویسکوزیته آن از29تا32 سانتی استوک است. همچنین مصارف عمده این محصول درروغن دنده های موتوری EPS 90 / 140 ، روغن دنده های صنعتی EP220/320 و روغن های هیدرولیک سنگین است و درصد استفاده ازاین ماده درساخت تمامی این روغنها به مشخصات روغن پایه بکاررفته درآنهابستگی دارد. این ماده موجب افزایش ویسکوزیته و ویسکوزیته ایندکس ( VI) می شود.
با توجه به مطالعات انجام شده ، پیش بینی می شود صنایع درآینده ای نزدیک باکمبود برایت استاک مواجه شوند. سال گذشته مصرف جهانی برایت استاک درحدود70 هزار بشکه درروزبوده و پیش بینی می شود درسال2020 مصرف آن بالغ بر82 هزار بشکه افزایش یابد و این در حالی است که تا آن سال عرضه برایت استاک در حدود60 هزار بشکه درروز کاهش خواهد یافت. تقاضا برای این محصول به ویژه درکشورهای آسیایی وسایرمناطقی از جهان که برای ساخت روغنهای فلزکاری ، تک درجه موتوری و دریایی به برایت استاک نیازمند هستند روبه افزایش است. اما باتوجه به خارج شدن تولیدکنندگان روانکارگروه 1 که تامین کننده برایت استاک دراروپای غربی وآمریکای شمالی هستند عرضه این محصول رو به کاهش است. تاکنون هیچ برنامه ای برای احداث صنایع جدید تولید برایت استاک دراین گروه تدوین نشده است. خارج شدن تولید کنندگان روانکار گروه1 با ظرفیت تولیدی حدود10 هزار بشکه در روز و درخواست رو به افزایش کشورهای آسیایی به ویژه کشور چین با نیازی معادل12 هزار بشکه درروز, کمبودقابل ملاحظه ای را در آینده ای نزدیک بوجود خواهد آورد. در اروپای غربی دلیل خارج شدن تولید کنندگان روانکار از چرخه تولید روانکارهای گروه1 , کاهش درخواست بازار و افزایش تمایل مصرف کنندگان به روانکاران گروه 3 است.
درآمریکای شمالی تغییرفرمولاسیون روغنهای موتوری دلیل اصلی کاهش درخواست برای روغنهای گروه یک است و بدین ترتیب باتوجه به احداث واحدهای تولیدی جدید ساخت روانکاران گروه2 و ورود مواد پایه GTS ( مایع به جامد), GTS (گاز به مایع), شرایط برای عرضه برایت استاک سخت ترخواهد شد. احتمال می رود پالایشگاههای آمریکای شمالی، (برای مثال پالایشگاه Citgo )به منظور ارتقای کیفیت محصولات خود به تولید روغنهای گروههای 2 ویا 2+ روی آورند و ممکن است شرکت اکسان موبیل نیز برای ساخت روغنهای گروه3 ازتولید گروه 1 به سمت استفاده از GTL برود و بدین ترتیب کمبود روانکارهای گروه1 را افزایش دهد. همچنین ممکنست برخی ازتولید کنندگان گروه یک هیچگونه تغییری درمحصولات خود نداده ومازاد نیاز برایت استاک خودرا به کشورهای آمریکای جنوبی وآسیا صادر کنند. این موضوع کاملا" بستگی به تصمیمات آینده این تولیدکنندگان دارد.
برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.