مقالات فناوری : راهبری صنعت و تجارت با ویدئو کنفرانس . ۱۳۸۷/۰۶/۰۹ ویدئو کنفرانس سیستمی است که ارتباط صوتی و تصویری زنده بین دو یا چند نفر را در چند شهر یا مرکز گوناگون همزمان امکان پذیر می سازد. این تکنولوژی باعث تغییر در رویه کاری و تجاری شرکت ها و سازمان های معتبر جهان شده است زیرا ارتباط رو در رو را از فراسوی مرزها امکان پذیر می کند. همچنین راه را برای ارتباط کار آمد و مؤثر و نیز تصمیم گیری های مشورتی مهم در داخل سازمان و یا بین دو سازمان باز می کند. این تکنولوژی یک راه مؤثر ارتباطی با مزایای کاملاً روشن است و امروزه، به عنوان یک بازوی فعالیت های تجاری در جهان - که نیازمند انتقال روزمره عملکردهای تجاری است- مورد استفاده قرار می گیرد. تاریخچه ویدیو کنفرانس را می توان به زمان اختراع تلویزیون برگرداند. اولین سیستم های ویدیو کنفرانس ساده، به صورت آنالوگ کار می کرد از دو سیستم تلویزیونی مدار بسته که از طریق کابل هایی به هم متصل شده بودند، تشکیل می شد. زمانی که اولین پرواز فضایی انسانی انجام شد، NASA از دو باند فرکانسی (VHF یا UHF) در دو جهت مختلف، برای انتقال صوت و تصویر استفاده کرد. شبکه های تلویزیونی نیز عموماً برای پخش گزارش از مسافت های دور، از این نوع سیستم استفاده می کنند. بعدها استفاده از ارتباطات ماهواره ای رایج شد، که این روش بسیار هزینه بر است و برای کاربردهای خاصی همچون: درمان از راه دور (Telemedicine) ، آموزش از راه دور (Distance Education) و ملاقات های تجاری(Business Meeting) مناسب نیست. تلاش هایی نیز برای استفاده از شبکه های تلفنی معمولی، به منظور انتقال تصویر، انجام گرفت. از جمله سیستم های اولیه توسعه یافتند، ولی به دلیل کیفیت پایین تصویر انتقال یافته و همچنین نبود تکنیک های فشرده سازی مناسب تصویر، با شکست مواجه شدند. در سال1980 بود که استفاده از شبکه های تلفنی انتقال دیجیتال، همچون ISDN امکان پذیر شد که پهنای باندی حدود128 Kbps را برای انتقال صدا و تصویر فشرده شده، در اختیار می گذاشت. استفاده همگانی از ویدیو کنفرانس سیستم های ویدئو کنفرانس در سال های دهه1990 ، به سرعت از سمت تجهیزات و نرم افزارها و شبکه های هزینه بر، به سمت تکنولوژی های استاندارد شده ای حرکت کرد که با هزینه منطقی و قابل قبولی در دسترس عموم قرار گرفت. در نهایت سیستم های ویدئو کنفرانس مبتنی بر پروتکل های اینترنت (IP-based) نیز ایجاد شد. و توسعه تکنیک های فشرده سازی تصویر، موجب شد تا استفاده از ویدئو کنفرانس در کامپیوترهای شخصی (PC) و رومیزی (desktop) نیز عملی باشد. هم اکنون (VTC Video Tele Conferencing) در بسیاری از سرویس ها و نرم افزارها مانند: Yahoo Messenger، MSN، Messenger، NetMeetingبه کار گرفته می شود. مزیت ها و بکارگیری - ویدئو کنفرانس اجازه حضور داشتن در دو مکان مختلف را در یک زمان به شما می دهد. - شما می توانید ارتباطات مکرر با همکاران، شرکا، فروشندگان و مشتریان داشته باشید بدون اینکه محل کارتان را ترک کنید. - ویدئو کنفرانس قابلیت بحث و گفتگو راجع به مطالب ضروری و مهم و تصمیم گیری های فوری را به شما می دهد. همچنین به شما این امکان را می دهد که دقیقاً مثل زمانی که در یک جلسه حضوری هستید عمل کنید. - ویدئو کنفرانس با صرفه جویی در وقت، منابع و سرمایه، فعالیت های شما را کار آمدتر و با کیفیت تر می کند. تجهیزات ویدئو کنفرانس 1- دوربین،2- میکروفن،3- صفحه نمایش تصویر،4- بلندگو و 5- رمزگذار. دوربین و میکروفن صدا و تصویر را در یک مکان دریافت و ضبط می کنند. دستگاه رمزگذار تصویر و صدا را به سیگنال های دیجیتالی تبدیل و قبل از ارسال به شبکه آن را فشرده می کند. در طرف دیگر دستگاه کدگذار سیگنال ها را دریافت کرده و تصویر را به صفحه نمایش و صدا را به بلندگو ارسال می کند. این ممکن است پیچیده به نظر آید اما کاربران هیچکدام از این مراحل را متوجه نمی شوند. تنها کاری که کاربر باید انجام دهد اینست که یک شماره را انتخاب کند و کلید Connect را فشار دهد. مزایا و کاربردها به عنوان یک رسانه ارتباطی، ارتباط تصویری دو طرفه از منظرهای مختلف مورد توجه قرار می گیرد. اولا، با داشتن یک چنین ارتباطی، گویی که دقیقاً در محل جلسه حضور داریم. ارتباط تصویری و متقابل میان شرکت کنندگان، میزان فهم دو طرف را از یکدیگر بالا برده و به آنها کمک می کند که احساس ارتباط نزدیک و رو در رو با یکدیگر داشته باشند. این روش ارتباطی با دیگر راه های ارتباطی مدرن مانند تلفن، ایمیل و یا چت قابل مقایسه نیست. زمانی که امکان یک ملاقات حضوری میسر نیست، ارتباط تصویری یک ملاقات رو در رو را ممکن می سازد و یک رابطه مداوم می تواند جریان بگیرد. ارتباط تصویری اصولاً از ملاقات افراد آسانتر است بنابران این روش ارتباطی می تواند مکرر و با صرفه جویی در وقت و منابع مالی همراه باشد. با توجه به نیاز رایج و شایع جامعه برای بکارگیری صحیح وقت و منابع، ویدئو کنفرانس یک وسیله مناسب و ایده آل برای شرکت ها برای مواجهه با این مشکل است. ویدئو کنفرانس، مؤسسه یا شرکت شما را قادر می سازد تا عملکرد خود را ارتقا داده و از راههای مختلفی سوددهی داشته باشد: - ارتقای بهره وری - بازاریابی سریعتر و قدرتمند و نشان دادن عکس العمل و واکنش به بازار در مدت زمان کوتاهتر - کارایی بیشتر با تخصیص منابع بیشتر - سرعت بخشیدن به تصمیم گیری ها و توانایی گرفتن تصمیم های عاقلانه تر با استفاده از مشورت با کارشناسان به هنگام نیاز و کاهش مسافرت، استرس و هزینه های آن. موارد زیر جزو کاربردی ترین موارد استفاده از ویدئو کنفرانس است: صنعت، بازاریابی، آموزش کارمندان، فروش، مؤسسات قضایی، آموزش از راه دور و درمان از راه دور. انواع مختلف کنفرانس Person to person : که ساده ترین نوع کنفرانس است. دو کامپیوتر از طریق نرم افزار ویژه، مستقیماً به هم مرتبط می شوند. تنها کاری که شما باید انجام بدهید این است که آدرس IP آن کسی که می خواهید برای یک کنفرانس، با او ارتباط برقرار کنید را بدانید. روش ساده تر استفاده از تلفن و ایجاد یک ارتباط dial up است. Group Conference : در این روش چندین گروه از افراد می توانند با هم ارتباط برقرار کنند، هر گروه باید به سایتی که نرم افزار Reflector را اجرا می کند، متصل شود. ایجاد ارتباط با دانستن آدرس IP یا Reflector امکان پذیر خواهد بود. Reflector هر داده ای را که از سمت یک گروه دریافت می کند، به سایر گروه ها انتقال می دهد. Broadcast : این روش کنفرانس مشابه تلویزیون عمل می کند: یک کامپیوتر، نرم افزار Reflector را اجرا می کند و تصویر و صدا را به تمامی کسانی که به این کامپیوتر متصل هستند، انتقال می دهد. ساده کردن حضور افراد در ملاقات ها، یکی از ساده ترین و محبوب ترین کاربردهای ویدئو کنفرانس است. در مورد ملاقات هایی که به صورت منظم و مداوم انجام می گیرد و نیاز به ارتباط رودر روی افراد شرکت کننده وجود دارد، سیستم ویدئو کنفرانس می تواند جایگزین خوبی برای حضور فیزیکی شرکت کننده های راه دور باشد. به این ترتیب هزینه و زمان مورد نیاز برای سفر کاهش می یابد و حضور در جلسه ملاقات، بسیار ساده می شود این خود موجب می شود که بتوان ملاقات ها را در فواصل زمانی کوتاه تکرار کرد. انواع ملاقات ملاقات هایی که با استفاده از یک سیستم ویدئو کنفرانس برگزار می شود، می تواند به سه صورت زیر باشد. - یک به یک (one- to- one) - یک به چند (one- to- many) - چند به چند (many- to- many) در هر یک از موارد گفته شده کیفیت صدا و تصویر ارسالی برای شرکت کننده راه دور، بسیار مهم و حیاتی است. او باید احساس کند که حضور کاملاً فیزیکی در جلسه دارد و با او به عنوان فردی که بخشی از ملاقات را تشکیل می دهد، برخورد می شود. فاکتور دیگری که برروی کیفیت یک جلسه ملاقات تأثیر می گذارد، سرعت اتصال شرکت کنندگان است. علاوه بر مسئله سرعت، فاکتورهای دیگری نیز هستند که بر روی کیفیت این گونه جلسات تأثیر می گذارند، از جمله اینکه شرکت کننده ها چه تصویری از یکدیگر خواهند داشت و چگونه صدای یکدیگر را می شوند و دیگر اینکه چه کسی رهبر جلسه خواهد بود و در هر لحظه چه کسی صحبت خواهد کرد. آنچه که شرکت کننده ها در طول جلسه ملاقات می بینند، دوحالت خواهد داشت: - هر شرکت کننده در هر لحظه، تنها تصویر شخصی را که در حال حاضر گوینده مجلس است، می بیند. - هر شرکت کننده در هر لحظه، تصویر تمامی شرکت کننده های حاضر در جلسه را می تواند داشته باشد. آنچه که شرکت کننده ها در طول جلسه ملاقات می شنوند، نیز دو حالت خواهد داشت: - هر شرکت کننده در هر لحظه، تنها صدای شخصی را که در حال حاضر گوینده مجلس است، می شنود. - هر شرکت کننده در هر لحظه، صدای تمامی شرکت کننده های حاضر در جلسه را می تواند داشته باشد. کنترل جلسه ملاقات کنترل جلسه ملاقات ممکن است به یکی از سه حالت زیر باشد: - NoControl : در این حالت صدا به صورت Full Duplex Audio خواهد بود، تمامی شرکت کننده ها صدای همدیگر را می شنوند و ممکن است افراد همزمان شروع به صحبت کنند و تداخل صدا پیش بیاید، که برای جلوگیری از این منظور، یک هدایت کننده جلسه، توسط رای تمامی افراد شرکت کننده در جلسه، انتخاب می شود. Chair Control - :در این حالت یک قابلیت جدید به MCU اضافه شده است. MCU اجازه صحبت را به شرکت کننده ها می دهد و بدین ترتیب کنترل جلسه را به عهده دارد که این کنترل توسط مکانیزم های الکترونیکی انجام می گیرد. تا زمانی که اجازه صحبت در دست یک شرکت کننده است، توسط سایر شرکت کننده ها، دیده و شنیده می شود. Lecture Style - : در این حالت که حالتی تغییر یافته از Chair Control است، یک شرکت کننده به عنوان مسئول و به منظور کنترل جلسه، انتخاب شده است که اجازه صحبت را به شرکت کننده های حاضر در جلسه می دهد و چگونگی دیده شدن و شنیده شدن شرکت کننده ها توسط سایرین، برعهده این مسئول است. میانگین امتیاز کاربران: 0.0 (0 رای) 12345 برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید. ورود